خاطرات و وقايع تحصيل : در سال دوازدهم تحصيلي، روزنامه هرالد تريبيون (آمريكا) بورسي گذاشته بود كه در آن از جوانان كشورهاي مختلف براي سه ماه دعوت مي كرد ‏با خانواده هاي آمريكايي آشنا شوند. متقاضيان در ايران بايد تحت نظارت آموزش و پرورش، امتحان مي دادند. دراين امتحان، يكي از پذيرفته ‏شدگان، زهره سرمد بود و اين نخستين سفر به آمريكا، انگيزه اي شد كه او به تحصيل در آمريكا علاقه مند شود، اگرچه او در كنكورهاي ‏داخلي نيز شركت كرده و در رشته هايي چون داروسازي و دندانپزشكي هم قبول شده بود. ولي به قصد سفر به آمريكا، از تحصيل در ديگر ‏رشته ها سر باز زد و براي اين كه اينجا قبول نشود اصلاً براي كنكور درس نخوانده بود با اين حال در چند رشته و دانشگاه قبول مي شود
هم دوره اي ها و همکاران : از همكاران زهره سرمد ميتوان به دكتر قخري امين اشاره كرد كه به سال ۱۳۴۱ در دانشسراي عالي اولين بار وي به همراه دكتر فخري امين، ‏آمار را تدريس كردند
همسر و فرزندان : زهره سرمد، همسر «مهرداد بهار» و عروس «ملك الشعراي بهار» (شاعر نامي و بزرگ ايران) است. همسرش ۱۲ سالي مي شود كه او را تنها ‏گذاشته و به ديار باقي شتافته است. او نيز در زبان هاي باستاني و اساطيري تخصص دارد، سرمد مي گويد: «او هم مانند من به تحليل بيشتر ‏اعتقاد داشت تا به توصيف. من خودم به هيچ وجه حافظه شعري خوبي ندارم. من و همسرم، هيچ كداممان يك بيت شعر حفظ نبوديم. چون به ‏رشته هاي تحليلي رفته بوديم. من اصلاًمخالفم كه بچه ها چيزي را حفظ كنند. براي اين كه حافظه خسته و پرمي شود. رشته من هم ‏يادگرفتني است. من بيشتر امتحاناتم را ‏open book‏ (كتاب باز) برگزارمي كنم. چون ما خيلي بچه ها را به حفظ كردن وادار مي كنيم. از آنها ‏نمي خواهيم كه بفهمند و تحليل كنند. متأسفانه تفكر را يادشان نمي دهيم. آنها بايد فكر كنند.»‏
مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : زهره سرمد در سال هاي پيش و پس از انقلاب ، مدير گروه مباني رواني آموزش و پرورش بوده و مدتي نيزدرمقام معاون پژوهشي دانشكده علوم ‏تربيتي به ارائه خدمت پرداخته است.
فعاليتهاي آموزشي : زهره سرمد به سال ۱۳۴۱ در دانشسراي عالي استخدام و مشغول تدريس مي شود. اولين بار او به همراه دكتر فخري امين، آمار را ‏تدريس كردندپس از بازگشت از آمريكا و اخذ مدرك دكترا به دانشكده علوم تربيتي دانشگاه تهران، كه آن هنگام (سال ۱۳۴۵) تازه تأسيس شده ‏بود، رفت و استخدام شد و از آن سال تا زمان بازنشستگي آنجا بود. وي همچنين دستيار تدريس درس آمار روانشناسي از ۱۳۴۲ تا ۴۴ در ‏دانشگاه استنفورد نيز بوده است.‏
مراکزي که فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : برنامه كارشناسي ارشد روانشناسي تربيتي را زهره سرمد بازنويسي و تنظيم كرده است و اين كار از جانب ستاد انقلاب فرهنگي (به مسئوليت ‏دكتر شريعتمداري) به او محول شده بود. به دليل رفت و آمدهاي بسيارش به خارج از كشور براي سرزدن به فرزندان ، نتوانست چندان كه بايد ‏درتنظيم دكتراي روانشناسي تربيتي هم فعال باشد و فقط به ارائه نظريه هايي دراين باره اكتفا كرد.‏
ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : بيش ترين فعاليت هاي زهره سرمد در حوزه تحقيق و تدريس بوده، آن هم در رشته اي كه به قول خودش از اهميت بالايي برخوردار است و كمتر ‏كسي توان و دانش تدريس آن را دارد؛ متدولوژي آمار و اندازه گيري تربيتي.‏
با اين كه بارها انجمن ها و هيأت هاي علمي از او دعوت كرده اند تا در چنين جلساتي شركت داشته باشد، ولي او به دليل مشغله فراوان و ‏اهميت تحقيقاتي علمي خويش، نمي تواند به اين درخواست ها پاسخ مثبت بدهد. با اين حال در تركيب هيأت تحريريه مجله دانشگاه تهران و ‏دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي حضور داشته است. گاهي نيز براي نمونه، دانشگاه شيراز برايش مقاله هايي مي فرستادند تا او ‏درموردشان نظر دهد:« در واقع به اين نتيجه رسيدم كه اگر آدم حواسش جمع نباشد، آنقدر او را به مسيرهاي فرعي مي كشانند كه از مسير ‏اصلي اش باز مي ماند. وزارت علوم گاهي مرا براي كنكور و سنجش و اينها دعوت مي كرد، ولي واقعاً نمي توانستم با آنها همكاري كنم. چون ‏خانواده و فرزند داشتم و بايد به آنها مي رسيدم. آدمي مانند من فرق مي كند با زني كه ازدواج نكرده و فرزندي ندارد. خانواده براي من هميشه ‏مهم بوده و هست.»

آرا و گرايشهاي خاص : زهره سرمد مي گويد: «ما آمار را كاربردي و در رشته هاي روانشناسي و علوم تربيتي و به طور كلي علوم رفتاري به كار مي بريم. البته ‏جامعه شناسي هم جزو آنهاست. من خيلي به رشته متدولوژي و آمار اهميت مي دهم، زيرا رشته اي است كه اگر آن را ندانيد، بي سواديد. ‏نمي توانيد ژورنال هايتان را بخوانيد. نمي توانيد بفهميد مقالات درباره چه حرف مي زنند و متأسفانه در سال هاي اخير كمتر كسي را داشتيم كه ‏در خارج از كشور تحصيل كرده باشد و بيايد اينجا كار كند. خيلي بندرت، شايد يكي،دو نفر از كانادا آمده باشند. آنها هم فقط برخي قسمت ها را ‏تدريس مي كنند. مانند دكتر قاضي طباطبايي كه هم اكنون دانشكده علوم تربيتي هم از ايشان استفاده مي كند، ولي اين افراد بسيار كم ‏هستند. من سعي كردم دانشجويان مستعد خودم را كه به اين رشته علاقه مندند طوري تربيت كنم كه بتوانند در آينده جايگزين ما شوند. با اين ‏حال بايد براي جايگزين كردن افرادي كه پيش از اين بوده اند، كوششي صورت بگيرد. نيروهاي تازه نفس را بايد براي دوره هايي به خارج از كشور ‏بفرستند كه دانششان را تكميل كنند.»
جوائز و نشانها : ‏ به دليل ترجمه كتابي حجيم درحدود ۹۰۰صفحه كه به همراه دكتر مهتاش اسفندياري، برگردان آن را به فارسي برعهده گرفته بودند و نشر ‏دانشگاهي به چاپ رسيده بود، از سوي دانشگاه الزهرا (سلام الله عليها) تقديرنامه اي به زهره سرمد اعطا شد.‏
چگونگي عرضه آثار : دكتر زهره سرمدي علاوه بر تاليف و ترجمه تاكنون در كنگره هاي خارجي بسياري شركت داشته و مقاله هايي ارائه كرده است كه از آن تعداد ، ‏دوموردش درمجله هاي خارجي به چاپ رسيده اند. همچنين مقاله هايي در انجمن بين المللي آمار (تركيه) در سال ۱۹۹۷ به همراه سخنراني و ‏در كشورهاي كانادا و آمريكا عرضه كرده است.‏