کارگاه های آموزشی

کارگاه های رشته های روانشناسی و علوم تربيتی

www.sanjesh-fidar.com اطلاعات بيشتر در همراه : 09351015596

 

 عنوان کارگاه

 مدرس کارگاه

نحوه و مدت زمان

کارگاه

تاریخ برگزاری

هزینه دانشجویی

هزینه غیر دانشجویی

هوش آزماي

تهران استنفورد- بينه

دكتر كامبيز كامكاري

نظري و عملي

1 روزه 8 ساعت

جمعه 22

آذر

50000هزار

65000هزار تومان

Lisrel

دكتر جعفر حسني

نظری و عملی

 2 روزه 16 ساعت

پنج شنبه و جمعه

28  و 29 آذر

160000

175000

SPSS

دکتر مهدی عرب زاده

نظری و عملی

2 روزه 16 ساعت

پنج شنبه و جمعه

21 و 22 آذر

150000

165000

آزمون شخصيت

MMPI2-RF

دكتر كامبيز كامكاري

عملي و نظری

1 روزه 8 ساعت

جمعه  29

آذر

50000

65000

درمان وسواس، اضطراب،

بيخوابي، افسردگي با هيپنوتيزم

دكتر محمدجواد

حريري

1 روزه- 8 ساعت

پنج شنبه

5  دي

60000

75000

پروپوزال نويسي

دكتر حميدرضا

حسن آبادي

1 روزه 8 ساعت

پنج شنبه

5  دي

50000

65000

هوش آزمايي

وكسلر 4

دكتر كامبيز كامكاري

نظري و عملي

1 روزه 8 ساعت

جمعه 6 دی

50000

65000

مقاله نويسي

دكتر حميدرضا

حسن آبادي

1 روزه 8 ساعت

جمعه 6 دی

50000

65000

مسئله حل کن کلی : آلن نیوئل(1927-1992)

نظریه پردازان پردازش اطلاعات تلاش می کنند با استفاده از یک مدل پردازش کامپیوتری فرایندهای شناختی انسان را درک کنند. این نظریه ها تلاش می کنند برنامه های کامپیوتری را بسازنند که بتوانند مانند انسان تکالیف حل مسئله را با موفقیت به انجام برسانند.

بسیاری از اندیشه های نیوئل و سیمون از اندیشه های تولمن گرفته شده اند. نیوئل نظریه مسئله حل کن کلی را حدود سال 1957 مطرح کرد. این نظریه در مورد حل مسئله انسان است و به صورت یک برنامه شبیه سازی بیان شده است. این برنامه و چهارچوب های نظری مرتبط با آن تاثیر قابل توجهی بر روان شناسی شناختی متعاقب آن دارد.

ادامه نوشته

پردازش اطلاعات: جورج ای. میلر(1920-2012)

نظریه پردازش اطلاعات یادگیری در سال 1960 در کتابی با عنوان طرح و ساختار رفتار[1] که با همکاری میلر و کارل پریبرام[2]  منتشر شده بود، مطرح شد. این دو پژوهشگر در این کتاب از آزمایش با حیوانات رفتارگرایان فاصله گرفته و ضرورت پژوهش در مورد یادگیری انسان را مطرح کردند. این نظریه شبیه اندیشه نقشه های شناختی تولمن و بسط یافته حلقه های بازگشتی سیبرنتیک است. پردازش اطلاعات برای درک شناخت انسان از یک مدل کامپیوتری استفاده می کند.


[1] Plans and the Structure of Behavior

[2] Karl Pribram

ادامه نوشته

پردازش اطلاعات و مدل های کامپیوتری


نظریه فیزیولوژیکی یادگیری: دونالد الدینگ هب(1904-1985)

بسیاری هب را پدر روان شناسی زیستی شناختی[1] می دانند.  او نظام خود را به صورت یک سیستم«شبه- رفتارگرایانه[2]» توصیف کرده است. هب در ابتدا به تبیین فرایندهای ذهنی بالاتر مانند تفکر و ادراک پرداخت که معمولاً در حیطه کار رفتارگرایان نیست. او تحت تاثیر اسکینر بود و همواره با اعتقاد راسخ بیان می کرد که اسکینر بزرگ ترین روان شناس قرن است. او به مرور از رفتارگرایی فاصله گرفت و بیان کرد افکار فرایندهایی هستند که در سر قرار گرفته اند و به این دلیل است که رفتارگرایی، در مخالفت شدید با درون فکنی نگری سئوال های مهمی را در روان شناسی مطرح نمود.

هب کار روان شناسی علمی را استنباط زیرلایه های فیزیکی غیر قابل مشاهده رفتار، افکار، شخصیت و عواطف می دانست. او از رفتارگرایی آموخت که نباید درکار علمی چیزی را نادیده گرفت؛ مغز ما، میراث بیولوژیکی ما، شناخت ما یا تجارب هشیار ما همه و همه باید در کار علمی مورد توجه قرار گیرند. او طرفدار مطالعه تمام این موارد بود و نسبت به تمام نظریه ها از جمله نظریه خودش شک گرایی سالمی را اتخاذ کرده بود. دیدگاه او به این صورت بود که او یا هر کس دیگری پاسخ را نیافته است


[1] Cognitive Psychobiology

[2] pseudo behavioristic

ادامه نوشته

دور دوم کلاس های آمادگی کنکور دکتری

با سلام و ادای احترام

به اطلاع دوستان عزیز می رساند که پس از اجرای موفق دوره ی اول کلاس های آمادگی کنکور دوره دکتری در دروس آمار و روش تحقیق(با تدریس جناب دکتر حسن آبادی) به دلیل دریافت درخواست مکرر  از دوستان برای برگزاری مجدد این دوره تصمیم به برگزاری مجدد این کلاس ها گرفته شد. و ۱۴ آذرماه (هفته اول پس از پایان محرم) به عنوان شروع دوره در نظر گرفته شده است. از دوستان علاقمند درخواست می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام با شماره زیر تماس حاصل فرمایند.

۰۹۳۹۳۴۱۰۶۰۵ 

ناهماهنگی شناختی: لئون فستینگر(1919-1989)

مدل های روان شناسی توپوگرافیک لوین باعث شد تا فستینگر تنش ها را به عنوان انگیزه رفتار در نظر گرفته و آزمایش هایی را در مورد آن انجام دهد، و در نهایت نظریه ناهماهنگی شناختی خود را صورت دهد.

ناهماهنگی شناختی یک وضعیت انگیزشی است که توسط تنش های موجود بین اهداف، مفاهیم، ادراکات، باورها، ارزش ها، اندیشه ها یا امیال مخالف ایجاد می شود. دو عامل بر شدت ناهماهنگی تاثیر می گذارد: تعداد باورهای ناهماهنگ(میزان ناهمسانی موجود بین اهداف یا نیازهای مخالف) و اهمیت موضوع در زندگی فرد. تنش «وضعیت سائق» را به وجود می آورد که در آن افراد برای برطرف نمودن ناهماهنگی احساس نیاز می کنند. فرد باید برای کاهش تنش، عناصر شناختی ناهماهنگ را همسان یا موافق نماید یا اهمیت عناصر ناهماهنگ را تقلیل دهد. فرد هنگام تصمیم گیری و حل مسئله، ناهماهنگی شناختی را تجربه می کند زیرا بین انتخاب ها یا راه حل ها رقابت زیادی وجود دارد.

ناهماهنگی با افزایش باورهای ناهماهنگ و اهمیتی که فرد برای آنها قائل است، افزایش می یابد. فرد می تواند برای کاهش ناهماهنگی شناختی اهمیت باورهای ناهماهنگ را کاهش دهد، باورهایی را بیفزاید که از باورهای موافق حمایت کرده و باورهای ناهماهنگ را تکذیب می کنند و باورهای ناهماهنگ خود را به صورتی تغییر دهدکه دیگر ناهماهنگ نباشد.

نظریه میدانی: کورت لوین(1890-1947)

لوین به عنوان یگ نو گشتالت گرا مدل گشتالت را به موقعیت های روزمره زندگی انتقال داد. بیانیه معروف او مبنی بر این که «هیچ چیزی کاربردی تر از یک نظریه خوب نیست» نشان دهنده تعهد بیشتر او به موضوعات کاربردی است. برنامه پژوهشی لوین را می توان به بهترین صورت به عنوان روان شناسی عمل و عاطفه مشخص کرد. او به انگیزش علاقه داشت، برای مثال این که چگونه آموزش آزمایشگر ها بر اعمال آزمودنی ها تاثیر می گذارد. لوین اعمال را کل های ساختار مند در نظر می گرفت که به عناصر منفرد کاهش پذیر نبودند. فرد در یک فضای اجتماعی و فیزیکی عمل می کند که بخشی از کل عمل است.

ادامه نوشته

گشتالت: کورت کافکا(1887-1941)

کافکا (همراه با ورتهایمر وکهلر) یکی از سه بنیان گذار بزرگ نظریه گشتالت بود. کافکا بیان کرد که حیوانات در فرایند یادگیری مشارکت می کنند و چیزی به نام یادگیری بی معنای کامل وجود ندارد. کافکا طرفدار این اندیشه بود که وابستگی متقابل بین حقایق بسیار مهم تر از دانستن حقایق منفرد زیاد است.

یادگیری بینشی: ولفگانگ کهلر(1887-1967)

کهلر همراه با ورتهایمر و کافکا یکی از نظریه پردازان اصلی گشتالت است. همه این «پدران گشتالت» آلمانی بودند، اما پایان کارهای آنها در آمریکا صورت گرفت؛ می توان گفت که در این مکتب مهمترین کارهای مربوط به یادگیری از سوی کهلر صورت گرفته است. از نظر وی یادگیری یک پدیده شناختی است که در آن یادگیرنده پس از بررسی مسئله، راه حل را می بیند.  گشتالتی ها مسئله را تنها در دو حالت حل شده و حل نشده در نظر می گرفتند، بنابراین برای آنها یادگیری ناپیوسته بود. بر خلاف نظریه هایی مانند نظریه ثرندایک که یادگیری را افزایشی و تدریجی در نظر می گیرند، در نظریه کهلر یادگیری می تواند از طریق«درک ناگهانی» رخ دهد. این امر بدون حضور تقویت رخ می دهد و برای وقوع آن هیچ گونه بازنگری، آموزش، یا بررسی لازم نیست. از سوی دیگر این بینش لزوماً از سوی فرد دیگر قابل مشاهده نیست.

از نظر کهلر، یادگیرنده زمانی به بینش می رسد که تمام عناصر مسئله را مورد توجه قرار می دهد. یادگیری بینشی دارای چهار ویژگی متمایز است: (1) انتقال از مرحله پیش از حل مسئله به مرحله حل مسئله ناگهانی و کامل است، (2) عملکرد حاصل از حل مسئله از راه بینش معمولاً یک عملکرد هموار و خالی از اشتباه است، (3) راه حل به دست آمده برای مسئله ای که از راه بینش حل می شود برای مدت زمان قابل توجهی حفظ می شود، و (4) اصل حاصل از بینش در مسائل دیگر نیز به سادگی به کار می رود.

هشتمين كنفرانس ملّي و پنجمين كنفرانس بين‌المللي يادگيري و آموزش الكترونيكي

 

The 8th National and the 5th International Conference on e-Learning and e-Teaching (ICeLeT 2014)

http://www.icelet.ir

 

با توجه به پيشرفت‌هاي چشمگير درحوزه‌هاي مربوط به يادگيري و آموزش الكترونيكي، پژوهشگاه علوم و فنّاوري اطلاعات افتخار دارد كه هشتمين كنفرانس ملّي و پنجمين كنفرانس بين‌المللي يادگيري و آموزش الكترونيكي را با همكاري انجمن علمي يادگيري الكترونيكي ايران (يادا) در اسفندماه سال 1392 برگزار كند.

اين كنفرانس دربرگيرندة همة وجوه مرتبط با يادگيري الكترونيكي در حوزه‌هاي مختلف «فنّاورانه و مهندسي» و «پداگوژي و علوم تربيتي» است و از همة مقاله‌هاي اصيل كه دربردارندة يافته‌هاي جديد در ابعاد گوناگون يادگيري ‌وآموزش الكترونيكي است، استقبال مي‌كند.

محورهای کنفرانس

         زمان‌های مهم

ـ وجوه مهندسی و فنّاورانه در یادگیری الکترونیکی

ـ یادگیری‌ـ یاددهی، طراحی، روش‌شناسی و هنر تعلیم

ـ جنبه‌های راهبردی، مدیریت و سازمان‌دهی یادگیری الکترونیکی

ـ تضمین کیفیت، ارزشیابی، ارزیابی و اعتبارسنجی در یادگیری الکترونیکی

ـ جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در نظام یادگیری الکترونیکی

ـ کاربردها و موردپژوهی‌ها در نظام یادگیری الکترونیکی

·         دريافت مقاله‌ها

تا 21/8/92

·         دریافت پیشنهادکارگاه‌های آموزشی

تا 30/8/1392

·         ارزیابی و اعلام نتایج داوری

تا 30/9/1392

·         دریافت نسخة نهایی مقاله‌ها

تا 30/10/1392

·         نام‌نویسی بدون تأخیر

تا 30/10/1392

·         نام‌نویسی با تأخیر

تا 20/11/1392

·         زمان برگزاری کنفرانس

7 و8 اسفندماه 1392

 

موضوع‌های کنفرانس

موضوع‌های کنفرانس به شرح زیر (ولی نه محدود به آن) است:

 

•              طراحي محيط‌هاي يادگيري الكترونيكي

•              ابزارهاي پديدآوري محتوای الکترونیکی (رایا محتوا)

•              سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای یادگیری الکترونیکی

•              امنیت اجزا، سامانه و شبکه‌های یادگیری الکترونیکی

•              راهبردهای آموزشی و هنرتعلیم و تعلم در یادگیری الکترونیکی

•              آثار فرهنگي و اجتماعي يادگيري الكترونيكي

•              مديريت محتوا و مديريت يادگيري

•              استانداردها و تعامل‌پذیری ابرداده‌ها در یادگیری الکترونیکی

•              مديريت دانش در يادگيري الكترونيكي

 

 

 

 

•              یادگیری الکترونیکی و نهضت متن باز

•              داده‌کاوی و هستان‌نگاری در یادگیری الکترونیکی

•              هوش مصنوعي و يادگيري الكترونيكي

•              سكوهاي متن باز در يادگيري الكترونيكي

•              یادگیری تلفیقی

•              رايانش ابري در يادگيري الكترونيكي

•              یادگیری الکترونیکی

•              کاربردهای یادگیری الکترونیکی

v      برای کسب اطلاعات بیشتر به وبگاه کنفرانس (http://www.icelet.ir/fa/page.php?rid=18)  مراجعه فرمایید.

نظریه یادگیری گشتالت و تفکر بارآور: مکس ورتهامیر(1943-1880)

ورتهایمر همراه با کهلر و کافکا از طرفداران اصلی نظریه گشتالت بود که بر فرایندهای شناختی سطح بالا تاکید داشت. تمرکز نظریه گشتالت اندیشه«گروه بندی» است، یعنی ویژگی های محرک باعث می شوند که ما یک میدان دیداری را به شیوه ای خاص ساختار دهیم یا آن را تفسیر کنیم (ورتهایمر،1922). عوامل عمده تعیین کننده گروه بندی عبارتند از:

§        مجاورت: عناصری که از نظر زمانی یا مکانی نزدیک به هم هستند با هم به صورت یک گروه دیده می شوند.

§        شباهت: عناصری که از برخی جهات مشابه هستند با هم گروه بندی می شوند.

§        بستن: آیتم ها و عناصری که به نظر می رسد اشیا یا اشکالی را کامل می کنند با هم گروه بندی می شوند.

§        سادگی: آیتم ها طبق تقارن، نظم و یکنواختی[1] به صورت اشکال ساده ای سازماندهی می شوند.

این عوامل قوانین سازماندهی نامیده می شوند و در بافت ادراک و حل مسئله کاربرد دارند.




[1] smoothness

ادامه نوشته