نظریه های یادگیری
الگوهای منسجم و یکنواخت در یافته های تحقیقی باعث شد تا روانشناسان با تدوین اصول و نظریه های یادگیری در مورد فرایندهای یادگیری تعمیم هایی انجام دهند. اصول یادگیری عوامل خاصی را شناسایی می کند که بر یادگیری تاثیر می گذارند و نتایج خاص این عوامل را توصیف می کنند(مثل اصل قطبیت: مطالب آموخته شده در جهتی که در اصل یاد گرفته شده اند، بهتر به یاد می آیند یا به عمل در می آیند). نظریه های یادگیری در مورد مکانیسم های زیربنایی درگیر در یادگیری تبیین هایی فراهم می کنند. به عبارت دیگر، در حالی که اصول، مشخص می کنند چه عواملی برای یادگیری مهم هستند، نظریه ها به ما می گویند که چرا این عوامل مهم هستند. اصول یادگیری در طول زمان نسبتاً پایدار هستند؛ اما نظریه های یادگیری با ابداع روش های تحقیقی جدید، انجام تحقیق های جدید، و با کشف یافته های تحقیقی جدید تغیر می کنند (ارم راد،2012).
نظریه های یادگیری دو ارزش اصلی دارند (1) واژگان و یک چهارچوب مفهومی برای تفسیر مثال های یادگیری مشاهده شده فراهم می کنند، و (2) به ما نشان می دهند که در کجا باید به دنبال راه حل های مسائل کاربردی بگردیم. نظریه ها راه حل ها را ارائه نمی کنند، اما توجه ما را به متغیرهایی جلب می کنند که برای یافتن راه حل ها مهم هستند(هیل، 2002 نقل از میریام، کافرلا، و باو گارتنر،2007).
از آنجایی که تقسیم بندی نظریه های یادگیری در منابع مختلف متعدد است و به نظر محقق بستگی دارد؛ سازماندهی ارائه شده از نظریه های یادگیری در این مبحث بر اساس سه دیدگاه کلی زیر خواهد بود که در بسیاری از کتاب های مربوط به نظریه های یادگیری می توان آنها را مشاهده کرد:
§ دیدگاه های رفتارگرایی: بر رفتار قابل مشاهده تمرکز می کند.
§ دیدگاه های شناختی: یادگیری یک فرایند ذهنی است.
§ دیدگاه های یادگیری اجتماعی: انسان ها در فعالیت های گروهی بهتر یاد می گیرند.
در مورد این دیدگاه ها و نظریه های یادگیری مربوط به هر یک از آنها، به تدریج مطالبی نوشته خواهد شد. لازم به ذکر است که مطالب مندرج در این وبلاگ، یک پروژه در حال انجام است، و مدخل های ارائه شده در آن ممکن است مورد بازبینی قرار بگیرند. لطفاً با ارسال توضیحات، نظرات، پیشنهادات، و منابع لازم ما را در جهت ارائه بهتر این مطالب یاری نمایید.
منابع:
Ormrod, J. E. (2012).Human learning (6th Ed.). Pearson Education, Inc
Merriam, S. B.; Caffarella, R. S.; Baumgartner, L. M. (2007).Learning in Adulthood: A Comprehensive Guide. John Wiley & Sons.